Tarieven zee- en luchtvracht 4e kwartaal 2022

Terug naar overzicht

In het afgelopen kwartaal heeft de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende energie crisis veel impact gehad op ons dagelijks leven. Dit heeft ook grote gevolgen voor de internationale logistiek.

De Covid pandemie lijkt op dit moment in steeds meer landen onder controle te zijn, ook in China. We zien de laatste maanden een verbetering van de beschikbaarheid van equipment en minder vertragingen in Azië. Dit komt de doorlooptijd van zendingen ten goede. Er is echter nog steeds veel congestie in de grote havens in Europa en Amerika en een te kort aan mankracht waardoor de afhandeling aan import zijde vertraging oploopt.

Zeevracht

  • Ocean Import Azië

De tarieven voor de import van volle containers uit China en Zuid Oost Azië naar Europa zijn in het 3e kwartaal wederom substantieel gedaald. Een dalende vraag naar containers uit China en de opkomende recessie lijken ervoor te zorgen dat de tarieven heel snel terug zijn op het niveau van voor Covid. Rederijen proberen dit tegen te houden door capaciteit uit de markt te halen (blank sailings).
Wij vangen de tarief-schommelingen op met onze variabele PSS-toeslag.

  •  Ocean export Noord-Amerika

Op de Noord Atlantische vaarroutes zien we nog steeds hoge tarieven en krappe capaciteiten. Voor onze wekelijkse LCL containers naar New York en Chicago blijft de eerder ingezette algemene tariefsverhoging (GRI) van toepassing.  

  • Capaciteit en transit tijden

Voor vrijwel alle vaargebieden geldt een beperkte capaciteit en is het aan te raden uw boekingen tijdig door te geven en rekening te houden met langere transit tijden dan normaal. Op bepaalde vaargebieden is de wachttijd om aan boord te komen soms meerdere weken. Met name naar Noord Amerika zijn de wachttijden om een container te boeken behoorlijk opgelopen en kun je zonder vaste afspraken niet meer rekenen op eerdere looptijden.

Luchtvracht

De tarieven voor luchtvracht zendingen zijn nog steeds ongekend hoog en onvoorspelbaar. Mogelijkheden en tarieven variëren per week, soms zelfs per dag en wij proberen de enorme schommelingen door variabele toeslagen op te vangen. Aan deze situatie zal in het 4e kwartaal 2022 helaas weinig veranderen.

Wegvervoer

De tarieven voor wegvervoeractiviteiten in Nederland en Europa zijn fors gestegen in 2022, veroorzaakt door de aanhoudende capaciteitsproblemen en fors hogere loon- en brandstofkosten. Voor Q4, 2022 verwachten wij dat de druk op de markt ongekend hoog zal blijven. Wij adviseren om rekening te houden met een langere boekingstijd vooraf en vertragingen onderweg, de onvoorspelbaarheid blijft een groot probleem.

Toeslagen

De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten. De brandstoftoeslagen zitten momenteel weer behoorlijk in de lift door de hoge olieprijzen. We zien de (her)invoering van substantiële brandstof toeslagen momenteel wereldwijd aan de orde.

Toeslagen als gevolg van de Covid-19 crisis e/o energiecrisis worden voor alle vaargebieden volgens uitgave doorbelast.

Mocht u verdere uitleg willen neemt u dan gerust contact met ons op en blijft u vooral ook onze nieuwsberichten op de website www.intervracht.nl volgen.

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl