De Corona pandemie ligt gelukkig achter ons en de tarieven voor zee- en luchtvracht zijn op de meeste trade lanes inmiddels genormaliseerd. Veel bedrijven kampen momenteel met te hoge voorraden en een wat afnemende vraag. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de vrachtcapaciteiten en tarieven.
Hieronder geven wij u een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
Zeevracht
- Import Azië
De tarieven voor de import van volle containers (FCL) uit China en Zuid Oost Azië naar Europa en Noord Amerika zijn intussen gedaald tot het level van voor de Corona crisis.
De tariefdalingen geven wij zoals u gewend bent middels de negatieve PSS aan onze klanten door.
- Noord-Amerika export FCL
Op de Noord Atlantische vaarroutes zien we de laatste maanden een eveneens forse daling van de tarieven. In veel gevallen is een langere geldigheid van tarieven niet aan te bevelen, de meeste tarieven kennen momenteel een geldigheid van 1 maand.
- Noord-Amerika export LCL
Voor de routes (via Canada) naar Chicago hebben rederijen de tarieven voor Q2, 2023 wederom verlaagd en wij zullen onze tarieven dienovereenkomstig aanpassen. We doen dit d.m.v. een negatieve GRI, deze wordt naar boven bijgesteld zodat u onder de streep meer voordeel geniet.
- Noord-Amerika import LCL/FCL
Voor de import tarieven vanuit Amerika voor groupage (LCL) en volle containers (FCL) zien wij momenteel geen noemenswaardige wijzigingen.
- Overige vaargebieden
Voor de overige vaargebieden waarop wij actief zijn zoals o.a. Afrika, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Australië zullen wij de markt blijven volgen en mag u concurrerende tarieven verwachten.
Luchtvracht
De tarieven voor luchtvrachtzendingen dalen eveneens, zowel de import tarieven voor zendingen uit Azië als ook de export tarieven naar bijvoorbeeld Nood Amerika zien we de afgelopen weken substantieel dalen door een lagere vraag en toenemende capaciteiten. Er is een uitzondering voor de import uit China, door een tijdelijk hogere vraag in de hightech markt zijn de luchtvracht tarieven momenteel behoorlijk aan het stijgen, deze schommeling zullen wij middels een PSS opvangen.
Toeslagen
De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten.
Mocht u verdere uitleg willen neemt u dan gerust contact met ons op en blijft u vooral ook onze nieuwsberichten op de website www.intervracht.nl volgen.