Tarieven zee- en luchtvracht 1e kwartaal 2025

Terug naar overzicht
Tarieven zee- en luchtvracht 1e kwartaal 2025

Namens de directie en alle medewerkers van Delmar International (Netherlands) BV wensen wij al onze relaties een gelukkig, succesvol en vooral gezond 2025 toe.

In 2024 heeft de logistieke wereld wederom te maken gehad met forse geopolitieke invloeden die tot verstoringen en hogere tarieven hebben geleid.

Voor het 1e kwartaal van 2025 geven wij u een opsomming van de belangrijkste updates.

Zeevracht

We zien in het eerste kwartaal een herindeling van de allianties. Dit zal zijn uitwerking hebben op de tarieven en transittijden van de rederijen, maar niet te vergeten de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Dit laatste is omdat de Gemini samenwerking (Maersk & Hapag-Lloyd) een betrouwbaarheid claimt van 90%.

Verder zien we in dit nieuwe jaar dat de EU ETS emissierechten worden verhoogd van 40% naar 70%, dit zal uiteraard ook doorwerken in de zeevracht tarieven.

  • Import Azië

De tarieven voor de import van volle containers uit China en Zuid Oost Azië naar Europa zijn de laatste weken wat aan het dalen. Zoals u inmiddels van ons gewend bent vangen wij de tarief-schommelingen op met onze variabele PSS-toeslag.

Per 1 januari 2025 hebben wij onze tarieven aangepast aan het op dit moment bekende niveau en de PSS op nul gezet, zoals we dat ieder jaar doen.

  • Export Noord-Amerika

De tarieven blijven redelijk stabiel voor de export markt naar de Verenigde Staten. Wel zien we uiteraard bewegingen in de markt met betrekking tot de stakingen die vanaf 15 januari mogelijk weer opspelen. Hiervoor zien we extra toeslagen die belast zullen gaan worden.

Voor containers naar of via Canada is er zoals elk jaar, de Low Water Surcharge weer terug.

  • Import Noord-Amerika

Ook hier zien we momenteel een stabiele markt maar mogelijk zullen de opkomende stakingen later deze maand zijn effecten gaan hebben.

  • Overige vaargebieden

Voor de overige vaargebieden waarop wij actief zijn zoals o.a. het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Australië zullen wij met onze zeevracht tarieven de markt blijven volgen.

Luchtvracht

Doordat de rode zee ‘crisis’ inmiddels een bekend gegeven is en veel bedrijven hierop hun supply chains hebben aangepast zullen we een stabielere luchtvracht markt zien in 2025. Uiteraard blijven er andere uitdagingen op de loer liggen, zoals de mogelijk nieuwe import heffingen in de Verenigde Staten – wat effect kan hebben op de capaciteitsbezetting. Verder zien we in 2025 een lagere capaciteitsgroei in de luchtvaart sector, met name door problemen in de toeleveringsketen.

De tarieven voor luchtvrachtzendingen zijn op dit moment grotendeels ongewijzigd. Voor zowel de import tarieven voor zendingen uit Azië als ook de export tarieven, naar bijvoorbeeld Nood Amerika, zien we de afgelopen weken nog geen grote veranderingen.

Wegvervoer

Binnen het wegvervoer zullen we in 2025 tegen een aantal uitdagingen blijven aanlopen, waarvan het tekort aan chauffeurs de grootste uitdaging zal zijn. Ook hebben brandstofprijzen, en milieuregels hun effecten op deze markt.

Een gevolg van deze zaken is dat de tarieven voor wegvervoeractiviteiten in Nederland en Europa wederom zullen stijgen in 2025. In samenspraak met onze vaste vervoerders hebben wij de tariefsverhoging voor wegvervoeractiviteiten in Nederland en Europa tot 5% kunnen beperken.

Toeslagen

De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten.

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl