Tarieven zee- en luchtvracht 1e kwartaal 2022

Terug naar overzicht
Tarieven zee- en luchtvracht 1e kwartaal 2022

Namens de directie en alle medewerkers van Intervracht Nederland BV wensen wij u allereerst een gezond en succesvol nieuw jaar toe.

Niet alleen in de logistiek was het jaar 2021 wederom een ongekend jaar door de wereldwijde Covid-19 pandemie en de gevolgen daarvan. Helaas zijn er op veel vlakken binnen de supply chain capaciteitsproblemen, vertragingen en torenhoge tarieven. De enorme krapte in de luchtvracht maar ook op de meeste vaargebieden in de zeevracht en de substantiële tariefstijgingen voor met name de import uit Azië hebben we nooit eerder gezien.  

De ontwikkeling van de Covid-19 pandemie is door de elkaar opvolgende varianten onvoorspelbaar. Wereldwijd zijn er op dit gebied nog steeds enorme uitdagingen die zijn weerslag hebben op de internationale logistiek. De sector kampt nu al bijna 2 jaar met  alsmaar stijgende tarieven en niet ophoudende vertragingen en capaciteitsproblemen. Het einde is helaas nog niet in zicht.

Daarbij komt nog dat hoewel de wereldhandel floreert en de order boeken van de meeste bedrijven vol zitten, we te kampen hebben met enorme tekorten aan grondstoffen en halffabricaten en ook nog een uiterst krappe arbeidsmarkt.

Door de bovenstaande ontwikkelingen zal het ook in het 1e kwartaal van 2022 niet eenvoudig zijn om vaste tarieven af te geven. Desondanks hebben wij geprobeerd een redelijk overzicht van de huidige marktontwikkelingen te geven.

Zeevracht

  • Import Azië

De tarieven voor de import van volle containers uit China en Zuid Oost Azië naar Europa zijn inmiddels tot een recordhoogte van bijna USD 16.000,00 per 40ft container gestegen. Voor de komende weken worden nog verdere verhogingen en toeslagen verwacht i.v.m. het aanstaande Chinese New Year en de congestie in grote havens in Europa en Noord Amerika. Zoals u inmiddels van ons gewend bent vangen wij de tarief-schommelingen op met onze variabele PSS-toeslag.  

  •  Noord-Amerika export FCL

Op de Noord Atlantische vaarroutes zien we de laatste maanden een substantiële stijging van de tarieven, zeevrachten zijn in veel gevallen meer dan verdubbeld, soms zelfs verdrievoudigd. Helaas worden er in Q1, 2022 verdere verhogingen verwacht. Daarom kunnen wij momenteel geen vaste tarieven voor volle containers naar Amerika afgeven, maar zullen wij u een tarief op aanvraag verstrekken.

  • Noord-Amerika export LCL

Voor de routes (via Canada) naar Chicago hebben rederijen de laatste maanden  fors hogere tarieven en toeslagen doorgevoerd. Dit heeft ook een substantieel effect op onze zeevracht LCL-tarieven naar de VS. Deze tariefstijgingen hebben wij in een aparte GRI toeslag in onze tarieven verwerkt.

  • Overige vaargebieden

Voor de overige vaargebieden waarop wij actief zijn zoals o.a. het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Australië zien we ook aanzienlijke tariefstijgingen, ook hier zullen tarieven op aanvraag worden verstrekt.

  •  Capaciteit, transit tijden en Premium tarief

Voor vrijwel alle vaargebieden geldt een beperkte capaciteit en is het aan te raden uw boekingen tijdig door te geven en rekening te houden met langere transit tijden dan normaal. Op bepaalde vaargebieden is de wachttijd om aan boord te komen soms meerdere weken. Alleen als de verlader bereid is een forse toeslag bovenop het reeds hogere tarief te betalen worden er door de rederijen nog garanties gegeven om aan boord te komen. U moet dan denken aan toeslagen van USD 2.000,00 tot USD 3.000,00 per container voor o.a. de export naar Amerika.

 Luchtvracht

De tarieven voor luchtvrachtzendingen zijn nog steeds ongekend hoog en onvoorspelbaar. Mogelijkheden en tarieven variëren per week, soms zelfs per dag en wij proberen de enorme schommelingen door variabele toeslagen op te vangen. Aan deze situatie zal in het 1e kwartaal 2022 weinig veranderen.

Wegvervoer

De tarieven voor wegvervoeractiviteiten in Nederland en Europa gaan fors omhoog in 2022, veroorzaakt door capaciteitsproblemen en hogere kosten. Onze vervoerders hebben verhogingen tussen 7 en 12 % aangekondigd. Wij hebben onze wegvervoer tarieven Europa met 9% verhoogd voor 2022.

Toeslagen

 De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten. De brandstoftoeslagen zitten momenteel weer behoorlijk in de lift door de hoge olieprijzen.

Toeslagen als gevolg van de Covid-19 crisis worden voor alle vaargebieden volgens uitgave doorbelast.

 

Mocht u verdere uitleg willen neemt u dan gerust contact met ons op en blijft u vooral ook onze nieuwsberichten op de website www.intervracht.nl volgen.

 

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl