De incoterms (International Commercial Terms) zijn de basis van internationaal zakendoen. De verkoper en de koper maken afspraken over de leveringsconditie en de incoterm bepaald hierin wanneer de kosten voor het transport en het risico van het transport overgedragen wordt van de verkoper naar de koper. Hierbij gaat het om de verantwoordelijkheid voor het laden, het transport, de douane en de verzekering. De incoterms zijn internationaal vastgelegd en zorgen ervoor dat elke partij weet voor welk deel hij/zij verantwoordelijk is. Op basis van deze afspraken kunnen partijen op hun verantwoordelijkheid gewezen worden indien een zending niet goed verloopt. Ze zijn hiermee internationaal wettelijk aansprakelijk.
Een Incoterm is officieel pas geldig i.c.m. een plaatsnaam. Bijvoorbeeld FOB Rotterdam betekend dat de verkoper verantwoordelijk is voor het aanleveren tot op het schip in Rotterdam. Zonder deze plaats naam is het namelijk niet duidelijk tot waar de leverancier moet leveren.
Hieronder staat een korte toelichting per Incoterm en wat dit inhoudt voor zowel de kopende/importerende partij als voor de verkopende/exporterende partij.
Uitleg: Exworks, of wel af-fabriek, houdt in dat de kosten en het risico van het transport volledig bij de koper liggen. Dit betekent dat de kopende partij verantwoordelijk is voor het laden van de goederen, transport, in – en uitklaring en het afsluiten van een transportverzekering.
Bij import / inkoop: Bij import onder EXW bent u als importeur/koper in zijn geheel verantwoordelijk voor het laden van de goederen, transport, uit- en inklaring en de verzekering.
Bij export / verkoop: Bent u de verkopende partij, dan hoeft u bij EXW niks te regelen en hoeft alleen aan te geven wanneer de goederen gereed zijn. Let wel, als de goederen de EU verlaten en de klant om een factuur met 0% btw vraagt, moet de verkopende partij kunnen aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. Een uitvoerbevestiging moet dus opgevraagd worden bij de koper.
FCA betekent dat de verkoper de goederen in het vervoersmiddel zet van de transporteur die het komt afhalen in opdracht van de koper. Vervolgens gaan alle kosten en risico’s over naar de koper. FCA wordt vaak verward met EXW omdat de goederen in bijna alle gevallen toch al geladen worden door de verkoper en bij EXW hoeft dit niet.
Bij import / inkoop: Bij import onder FCA is de importeur/koper in zijn geheel verantwoordelijk voor het: transport, uit- en inklaring en de verzekering, maar niet voor het laden.
Bij export / verkoop: Bent u de verkopende partij, dan laadt u de goederen in het voertuig van de transporteur die de goederen komt afhalen. Vervolgens bent u nergens meer verantwoordelijk voor. Het is hierbij wel belangrijk d.m.v. bijvoorbeeld een foto te kunnen overleggen dat het laden ook correct is gedaan.
FAS wordt alleen gehanteerd in de zeevracht en komt maar weinig voor. Het betekent dat de verkopende partij de goederen op de kade zet voordat deze aan boord gaan. Het risico eindigt voor de verkoper dus op de kade.
Bij import / inkoop: Als koper en importeur worden de goederen aan u overgedragen langszij het schip waarna de verantwoordelijkheid voor de zending volledig voor u is.
Bij export / verkoop: Als exporteur zorgt u ervoor dat de zending naast het schip wordt gezet. In de praktijk ziet dit er niet zo uit en wordt de zending wel degelijk aan boord gezet, alleen houdt de verantwoordelijkheid al wel eerder op.
FOB wordt net als FAS alleen in de zeevracht gebruikt en betekent dat de goederen aan boord gehesen worden en dat het risico en de kosten tot dat punt voor de verkoper zijn. Tevens moet de uitklaring door de verkopende partij worden geregeld. Het transport, inklaring en verzekering vanaf dat punt, zijn voor rekening van de koper.
Bij import / inkoop: Als importeur bent u verantwoordelijk voor het transport vanaf de haven van vertrek. U bent tevens verantwoordelijk voor de verzekering en de inklaring in het land van bestemming.
Bij export / verkoop: De exporteur levert de goederen tot aan de haven van vertrek inclusief het laden aan boord en de uitklaring bij de douane. Vervolgens worden het risico en de kosten overgedragen aan de importeur.
CFR i.c.m. de haven van bestemming houdt in dat alle kosten tot aan de haven van bestemming voor de verkoper zijn. Daarna neemt de kopende partij het over. Lokale kosten zoals lossen zijn voor de kopende partij. Belangrijk bij CFR is dat de verzekering en het risico al overgaan naar de koper zodra de goederen op het schip geladen zijn in de haven van vertrek. Ook de uitklaring moet verzorgd worden door de verkoper.
Bij import / inkoop: Bij CFR kunt u als importeur de goederen afhalen in de haven van aankomst. Wel bent u al vanaf de haven van vertrek verantwoordelijk voor de verzekering en draagt u het risico. Ook moet u als importeur de lokale havenkosten betalen voor het bijvoorbeeld lossen van de goederen. Daarnaast bent u natuurlijk verantwoordelijk voor het natransport en de inklaring van de zending.
Bij export / verkoop: CFR is voor de exporteur één stap verder dan FOB, wat inhoudt dat de vrachtkosten tot aan de haven van bestemming betaald moeten worden. De verzekering en het risico houden wel al op bij de haven van vertrek. Tevens moet u de uitklaring verzorgen.
CIF is vrijwel hetzelfde als CFR. Het enige verschil is dat de kosten voor de verzekering tot de aankomsthaven voor de verkopende partij zijn.
Bij import / inkoop: Als importeur neemt u de kosten en de verzekering over vanaf het moment dat de goederen aan zijn gekomen in de bestemmingshaven. Dit betekent dat eventuele lokale havenkosten zoals het lossen van de goederen nog wel voldaan moeten worden evenals het natransport en de inklaring.
Bij export / verkoop: CIF is vrijwel hetzelfde als CFR alleen bent u als exporteur bij CIF ook verantwoordelijk voor de verzekering tot aan de bestemmingshaven.
Bij CPT zijn alle kosten tot aan haven/luchthaven betaald. Het natransport, inklaring en de verzekering moeten door de koper verzorgd worden.
Bij import / inkoop: Als importeur/koper zijn alle kosten tot aan de haven/luchthaven, benoemd in de incoterm, betaald inclusief lokale kosten van die haven/luchthaven. Dit is dan ook meteen het verschil met CIF waarbij de lokale kosten er niet bij zitten.
Bij export / verkoop: Alle kosten tot de haven van bestemming inclusief alle lokale kosten en de uitklaring in eigen land worden betaald door de verkopende / exporterende partij.
Voor CIP geldt hetzelfde als CPT alleen zit hier wel de verzekering bij die betaald wordt door de verkoper.
Bij import / inkoop: Bij CIP zijn dezelfde regels van toepassing als bij CPT alleen zijn de goederen nu ook verzekerd tot aan de haven/luchthaven van bestemming.
Bij export / verkoop: De verkoper moet naast alle kosten zoals bij CPT nu ook de transportverkering verzorgen tot aan de haven/luchthaven van bestemming.
DAT wordt veelal in de luchtvracht gebruikt waarbij er door de verkopende partij tot aan de terminal op de luchthaven in het land van bestemming geleverd wordt.
Bij import / inkoop: De importerende partij kan de goederen afhalen bij de terminal op de luchthaven van bestemming en hoeft alleen de inklaring en het natransport naar de eindbestemming te verzorgen. Wel kan het zo zijn dat de luchthaven lokale kosten in rekening brengt voor het in behandeling nemen van de vracht.
Bij export / verkoop: Bij DAT moet de exporterende partij leveren tot aan de terminal van de luchthaven van het land van bestemming. Inklaring en natransport zijn hier niet bij inbegrepen.
Delivered at place houdt in dat de verkopende partij de goederen tot aan de plaats, die genoemd wordt achter de Incoterm, levert. Dit is vaak het ontvangstadres. De inklaring en duties en taxes zijn nog wel voor rekening van de kopende partij.
Bij import / inkoop: U krijgt als importeur de goederen geleverd tot aan de plaats die staat genoemd achter de Incoterm. Dit is vaak het eigen warehouse. U hoeft dan alleen i.s.m. uw douanedeclarant de inklaring te doen en de eventuele invoerrechten en belastingen te betalen.
Bij export / verkoop: Als exporteur levert u tot aan de plek die vermeld staat achter de Incoterm inclusief eventuele verzekering indien dit is afgesproken. De inklaring en de kosten van de invoerrechten en belastingen zijn voor rekening van de importeur/koper.
Bij DDP zijn alle kosten en veranderlijkheden tot aan afleveradres voor de verkopende partij.
Bij import / inkoop: Bij import onder de Incoterm DDP hoeft de kopende partij niks te regelen en alleen te tekenen voor ontvangst.
Bij export / verkoop: De exporterende partij moet alles verzorgen. Van transport, verzekering, uit- en inklaring tot het betalen van duties en taxes.
*Termen zijn alleen voor Zeevracht van toepassing.
Denk bij uw import en export goed na voor welk deel van de transactie u verantwoordelijk wilt zijn en welk deel u wilt regelen. Neem hierbij ook factoren zoals klantvriendelijkheid en service in overweging. U kunt wel willen verkopen onder de conditie EXW maar als uw klant geen verstand heeft van transport, zou uw klant zomaar naar de concurrent kunnen gaan omdat hij het transport wel verzorgt.
In de praktijk is het meestal zo dat alles uitbesteed wordt aan een expediteur wiens corebusiness dit is. U levert een pakbon en commercial invoice aan en zij regelen de rest.
Intervracht kan, of u nu import of export heeft, alles verzorgen in overeenstemming met de Incoterm die u afspreekt met uw klant. Wij werken samen met de expediteur van uw klant of schakelen ons eigen kantoor of onze eigen agent ter plaatse in om bijvoorbeeld zendingen bij uw leveranciers af te halen. Neem contact met ons op om te bespreken wat de beste optie voor uw bedrijf is.
Deze website maakt gebruik van cookies om jou een optimaal werkende website te kunnen bieden. Lees hier welke cookies wij gebruiken en onze privacyverklaring.
Wil je dat niet? Pas dan hier de cookie instellingen aan.
Cookies zijn kleine bestandjes die wij op je computer, tablet of mobiele telefoon plaatsen als je onze website of app gebruikt. Soms zijn ze noodzakelijk voor het gebruik van de site, maar niet altijd.
Met ‘alle cookies’ werkt de website het best. En wordt je bezoekgedrag gebruikt voor marketingdoeleinden. Kies je voor anoniem, dan worden je gegevens niet meer door ons gebruikt.
Lees hier alles over onze cookies en privacyverklaring.