Export naar de Verenigde Staten

Terug naar overzicht
Export naar de Verenigde Staten

Export naar de Verenigde Staten; waar moet u rekening mee houden?

De verenigde staten is een enorme exportmarkt voor Nederlandse en Europese producenten en heeft een grote afzet- en omzetpotentie. Indien u ervoor kiest te gaan exporteren naar de VS zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Naast product specifieke eisen en de benodigde certificaten zijn er ook logistieke zaken die u moet weten en vooraf moet afwegen. In dit blog hier meer over.

 

Welke afspraken maakt u met uw klanten.

Soms vinden klanten u en soms gaat u zelf op zoek. Als u besluit de Amerikaanse markt zelf te gaan bewerken is het verstandig na te denken over hoe u dit wilt gaan doen. Schakelt u een agent of distribiteur in die vaak op commissie werken. Of gaat u de verkoop zelf opzetten, online of via lokale verkopers waarbij de investering groter is. Elke bedrijf heeft zijn eigen ambitie en budget en moet dit zelf afwegen.

Voordat u begint met de verkoop moet u vooraf goed nadenken over de afspraken die u wilt maken met klanten. Zo is de betalingsconditie/termijn belangrijk, betalen klanten vooruit of op krediet. Daarnaast is ook de leveringsconditie ofwel incoterm belangrijk. U kunt uw producten o.b.v. Exworks ofwel af fabriek verkopen, maar als u klanten nooit eerder geïmporteerd hebben kan dit voor hen een breekpunt zijn en kunt u deze klant verliezen. Om dit te voorkomen kunt u DAP of DDP als leveringsconditie hanteren waarbij u als verkoper het transport verzorgt. Dit betekent wel dat u verantwoordelijk bent voor het gehele transport en hier ook de kosten voor moet betalen. Deze kunt u natuurlijk doorberekenen of verdisconteren in de verkoopprijs, maar dan heeft u wel een veel klantvriendelijkere leveringsconditie en ontzorgt u uw klanten.

Wat zijn de logistiek mogelijkheden?

Als u besluit het transport van uw export zelf te gaan regelen, zijn er meerdere mogelijkheden. U kunt order voor order individueel via luchtvracht of zeevracht vervoeren; u kunt orders groeperen in één zending en in de VS laten opsplitsen en versturen naar individuele klanten; of u kunt ervoor kiezen uw goederen op te slaan in de VS en bij verkoop direct uit te leveren vanuit dat magazijn. Elk heeft zijn voor- en nadelen en kostenplaatje en daarnaast past de een beter bij een bepaalde bedrijfssituatie dan de ander. Ook kan u ervoor kiezen te beginnen bij de ene manier en te eindigen bij een andere wanneer de business groeit.

Order voor order
Als u besluit orders individueel uit te leveren zijn er veel verschillende opties. In het geval van kleinere pakketten kunt u dit via een koeriersdienst doen, u kunt kiezen voor zeevracht LCL of zelfs FCL en u kunt dit via luchtvracht doen indien de zendingen kleiner zijn of met spoed geleverd moeten worden. Onafhankelijk van de transportmethode is het in deze altijd verstandig te kiezen voor levering via de dichtstbijzijnde (lucht)haven. In het geval van veel losse orders moet u een expediteur zoeken die snel DAP-leveringen kan offreren wat alleen zal lukken met een goede agent/partner lokaal. Deze manier van verzending wordt meestal gehanteerd bij een kleinere hoeveelheid orders/zendingen of waarbij vaste eindontvangers eens per periode beleverd worden om de voorraad aan te vullen.

Gegroepeerd exporteren
Indien u meerdere orders per week heeft en deze gegroepeerd afstuurt naar de VS heeft u een partner in de VS nodig die deze zending opsplitst en de verdere distributie door de VS verzorgt. In deze is het verstandig goed na te denken over de partner die u kiest en vooral de locatie waar die zich bevindt. Als uw klanten zich grotendeels aan de westkust bevinden of in de golf, dan is het verstandig een partner te zoeken die in die regio goed vertegenwoordigd is. Als de afnemers verspreid zijn over de gehele VS, en soms zelfs in Canada of Mexico, is het lastiger een goede locatie te vinden. Hierbij is het verstandig de kosten tot in de VS zo laag mogelijk te houden waarbij er wel een goede uitval positie is voor doorlevering binnen de VS. Ook moet u dan rekening houden met de infrastructuur die er is, zoals (lucht)havens in de nabije omgeving. Een regio met meerdere luchthavens of terminals (haventerminal of railterminal) geeft meer mogelijkheden van vervoer bij bijvoorbeeld calamiteiten of congestie. Mede door deze redenen wordt er vaak gekozen voor partners aan de oostkust en in het middenwesten. Daarentegen kan een haven van New-York bijvoorbeeld niet altijd een verstandige keuze zijn omdat dit de drukste haven van de VS is en hier dus een zekere mate van congestie is wat vertraging kan veroorzaken.

Opslag in de VS
Indien u kiest voor een opslagpartner in de VS zijn er nog meer zaken om te overwegen. Naast eerdergenoemde factoren zijn natuurlijk ook de opslag- en distributietarieven belangrijk. Deze partner moet de mogelijkheden hebben tot fulfilment activiteiten zoals orderpicken, verpakken, stickeren et cetera. Daarnaast moet hun IT-omgeving erop zijn ingericht zodat u als leverancier kan zien wat er op voorraad ligt en wat de status is van lopende orders. Ook is het in de praktijk handig om een partner te hebben die naast het kantoor in de VS ook in Europa, en bij voorkeur het eigen land, een kantoor heeft. Dit communiceert makkelijker en eventuele problemen of vragen kunnen sneller en adequater opgepakt worden omdat er geen tijdverschil is. Zodra u ervoor kiest voorraad te gaan houden in de VS heeft u waarschijnlijk structurele verkoop en is het een optie om een eigen entiteit in de VS op te zetten. Dit kan een LLC of Corporation zijn zonder kantoor en dus slechts een papieren organisatie waarbij alle fysieke activiteiten door derde gedaan worden.

Met welke VS-specifieke regelgeving moet ik rekening houden?

Wanneer u zelf uw transport organiseert, maar ook wanneer u een expediteur in de arm neemt, is er regelgeving waarmee u rekening moet houden. De belangrijkste zijn: customs bond, foreign power of attorney, ISF, C-TPAT en AMS.

Customs bond
Als u besluit goederen te gaan importeren in de VS onder uw eigen naam en de goederen hebben een waarde boven de USD 2500,- of als ze onderhevig zijn aan bepaalde regelgeving, dan moet u (via uw broker) een zogenaamde customs bond afsluiten. Hiermee stelt u een zekerheid voor de Amerikaanse overheid dat alle duties, taxes en andere toeslagen schuldig aan de staat voldaan zullen worden. Bij eenmalige import kan er voor een single entry bond gekozen worden maar indien u vaker besluit op eigen naam te gaan importeren dan is een continues bond handiger en voordeliger.

Foreign power of attorney
Indien u onder uw eigen naam wilt importeren in de VS moet u tevens uw broker machtigen de inklaring voor u te doen. Dit doet u door middel van een ‘Foreign power of attorney’. Dit is vergelijkbaar met de directe vertegenwoordiging die we in Nederland hanteren. U kunt dit doen voor één enkele import of u kunt de machtiging verstrekken voor een langere periode eventueel zonder einddatum.

ISF (Importer Security Filing)
ISF verplicht importerende partijen in de VS om algemene gegevens van de goederen die geïmporteerd worden te melden bij de Amerikaanse douane. Het indienen van de ISF moet 48 uur voor vertrek van het schip naar de VS afgerond zijn. De gegevens die aangeleverd moeten worden variëren van de naam en het adres van de fabrikant en de verkoper tot het land van oorsprong van de goederen en de statistieknummers van de goederen. Het te laat indienen van ISF kan resulteren in hoge boetes of andere maatregelen zoals het vasthouden van de zendingen; de handhaving is strikt.

C-TPAT (Customs–Trade Partnership Against Terrorism)
Na de aanslagen in 2001 zijn de controles op inkomende personen en goederen in de VS aangescherpt. Dit betekent simpelweg dat het voor bedrijven extra werk en tijd kost om goederen te importeren. Daarom hebben de overheid en andere partijen C-TPAT in het leven geroepen. C-TPAT is een vrijwillig programma ter bevordering van de veiligheid binnen de supply chain van Amerikaanse bedrijven die importeren. Dit zorgt ervoor dat vertragingen bij de grens voor een belangrijk deel worden tegengegaan. Deelname aan het programma brengt een aantal voordelen met zich mee, zoals: toegang tot ‘FAST lanes’ bij de grens, voorrang bij inspecties en minder kans op inspecties.

AMS (Automated Manifest System).
Net als de twee eerdergenoemde regelingen, heeft ook AMS alles te maken met de strenge veiligheidseisen in de VS. 24 uur voor vertrek van het schip uit de laadhaven moeten specificaties over de vracht ingediend worden bij de douane. Het indienen van deze gegevens moet gedaan worden voor goederen met de eindbestemming VS of Mexico, maar ook voor goederen die in één van de twee landen worden overgeladen.

De bovengenoemde informatie laat zien dat exporteren naar de VS complexer kan zijn en meer is dan alleen een zending versturen. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze regelgeving en om een ervaren partner in de arm te nemen die beschikt over de kennis en certificaten die nodig zijn voor een correcte afhandeling. Als u werkt met een ervaren expediteur zal die al deze werkzaamheden uit handen nemen en ervoor zorgen dat uw zending aan alle regels voldoet.

 

Zoekt u een partner die uw export naar de VS volledig organiseert?

Intervracht heeft ruim 25 jaar ervaring met het exporteren naar en importeren vanuit de Verenigde Staten. Door eigen kantoren in het Midden Westen (Chicago en Cleveland) en langdurige relaties met partners in Los Angeles en New York is Intervracht in staat om het gehele traject, van deur tot deur inclusief douanewerkzaamheden, zorgvuldig af te handelen. Intervracht als uw partner betekent: lokale afhandeling, gunstige voorwaarden en up-to-date informatie. Wilt u meer weten over wat Intervracht voor uw export naar de VS kan betekenen of wilt u enkel meer informatie over exporteren naar de VS? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl